Äiti kuntoon – mistä treenipainoista lähdetään liikkeelle

Kuten äitiysfysioterapiakäynnitkin antavat ymmärtää, on tämän äidin kuntoon laittaminen alkanut jo raskausaikana ja välittömästi synnytyksen jälkeen. Myös treenejä on tehty alusta alkaen nousujohteisesti edeten jo ihan mukaviin ja tuntuviin treeneihin. Nyt on kuitenkin pistetty uusi vaihde päälle! 

Aikalailla kaksi kuukautta sitten mä totesin Markukselle, että nyt oma pää lyö tyhjää sen verran pahasti, että tekisitkö mulle treeniohjelman? Vaikka itsekin osaisi ohjelmoida treenejä, on mun mielestä hyväksi tehdä välillä myös toisen ohjelmoimia. Vähän sama, kun asiakkaille ohjelmien tekeminen. Jos ei ikinä käy lisäkoulutuksia tai lueskele/katso kirjoista/netistä uusia vinkkejä, sitä helposti juurtuu samoihin juttuihin.

Markushan innostui mun heitosta välittömästi ja noudatankin nyt jo toista Markuksen tekemää ohjelmaa. Ensimmäisen ohjelman Markus sai keksiä aikalailla itse enkä antanut itse mitään ajatuksia tai toiveita. Toiseen ohjelmaan sitten jo annoin omat toiveeni eli ajatukset nostaa voimatasoja kolmessa perusliikkeessä (penkki, takakyykky, maastaveto), joita lähdetään nyt tosissaan vahvistamaan ja nostelemaan voimatasoja.

Vaikka mun treenit on hyvän aikaa olleet jo astetta rankempia ja kroppa on tuntunut jo aikalailla tavalliselta, ollaan nyt taas menty astetta kovempaa. Olisiko avainsana tähänkin se, että joku muu suunnittelee treenit? Kun on ”vastuussa” jollekin muullekin tekemisistään, on motivaatio jotenkin korkeampi. Lisäksi vaikka treenasin tosi hyvin läpi raskauden, tuntui siltä, että sarjapainot nimenomaan noissa kolmessa aiemmin mainitussa isossa liikkeessä (takakyykky, penkki ja maastaveto) laski ihan pohjalukemiin ja niissä on saanut lähteä matkaan ihan alusta. Kirjaimellisesti, penkki heikkona liikkeenä on oikeasti lähtenyt matkaan pelkästä tangosta. Samoin itseasiassa kunnon syvä takakyykky. Onneksi voimatasot myös palautuu tosi nopeasti, kun niitä on aiemmin jo tehty ja kunhan vaan pääsee tekemisen makuun. Ja onhan penkki ja syväkyykky kaksi asiaa mitä välttelin loppuraskaudesta ja synnytyksen jälkeen. Penkkiä en muista tehneeni ainakaan voimapainotteisesti ollenkaan tangolla puolivälin jälkeen. Käsipainoilla kylläkin, mutta se onkin kuitenkin aavistus eri asia. Myös kyykkäily jäi aika paljon käsipainojen varaan, kehonpainokyykkyyn sekä satunnaisesti penkille tangon kanssa boksikyykkyyn.

Lähdetään tässä kohtaa katsomaan millaisia painoja liikkeissä on tällä hetkellä, kun on aloiteltu nimenomaan näiden tiettyjen liikkeiden vahvistamista.

Maastaveto sumona

15.10 kolmen toiston sarjoja 85 kilolla

Takakyykky

11.10 neljän toiston sarjoja 50 kilolla

Penkki

14.10 neljän toiston sarjoja 37,5 kilolla

Näistä on hyvä lähteä ja palaan säännöllisin väliajoin päivittelemään tilannetta! Tämäkin antaa motivaatiota puskea treeneissä täysillä sarjapainon kasvut mielessä, kun tästä tekee julkista. Myös instagramissa voi nähdä vilauksia mun treenipainoista ja treeneistä, joten jos et ole vielä ottanut mua seurantaan siellä puolella, niin ota ihmeessä nyt!

ANNIKARINTALA

1

Vastaa

Close Menu