XOXO ”influencer”

Mä olen jo pidemmän aikaa nyt työskennellyt vaikuttajamarkkinoinnin molemmilla puolilla: sekä vaikuttajana, että henkilönä, joka organisoi vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita ja näin ollen työskentelee siis toisella puolella, vaikuttajien kanssa kommunikoiden.

Mä rakastan tätä alaa ja sitä, että saan tehdä töitä kaiken tämän keskellä.
Mä olen myös itse ollut aika kärkkäästi puhumassa esimerkiksi vaikuttajien palkkioista, puolustaen vaikuttajien työtä ja koettaen avata yritysten silmiä siihen, mistä he maksavat vaikuttajille ja miksi.
Olen edelleen.

Kuitenkin tuolla toisella puolella työskentelevänä mä olen saanut tuijottaa ruutua monttu auki tuon tuosta, uskomatta silmiäni. Miksi?
Molempien puolien näkeminen avaa silmiä paljon.

Tämä ala on melkoinen villi länsi – ei tarkkoja sääntöjä, ei tarkkoja oikein mitään. En kuitenkaan tiennyt sen olevan NÄIN villi länsi. Mikä mua on erityisesti ihmetyttänyt, on se, kuinka useat vaikuttajat lähestyvät yrityksiä/kommunikoivat yritysten kanssa.
Selventääkseni asiaa vähän, teen teille nyt listan yleisimmistä asioista, jotka ovat saaneet mut toisinaan pähkäilemään pääni puhki, toisinaan heittelemään viestejä suoraan roskakoriin.

I’ve been working on both sides of influencer marketing for quite a while now: influencer as well as the person who organizes campaigns and, therefore, works on the other side, communicating with influencers from many countries in Europe.
And I absolutely love working in this field.

Some of you might remember that I’ve also been posting and talking about the influencers’ work and trying to help companies to understand the actual worth of it, which will help influencers get paid fairly for their work.
There’s still a lot of work and progress to be made, but slowly and surely, company after company, is starting to see the worth and potential of influencer marketing.

However, working on the other side in this “world” has opened my eyes a bit.

This whole world of social media and influencer marketing still resembles the Wild West – no exact rules, no exact anything.
I knew this before, but it still surprised me to see the whole big picture.
What has surprised me the most, is the way many influencers approach companies / communicate with them.

To clarify things a bit, I will now give you a list of the most common things that I keep running into, on a daily basis.

Yrityksiä lähestyvät kaikki

Hyvin suuri osa viesteistä, joissa ehdotetaan erinäisiä yhteistöitä, ei suinkaan tule somea työkseen tekeviltä vaikuttajilta, vaan noin parisen sataa seuraajaa omaavilta, usein vielä yksityisiltä tileiltä.
Etenkin hyvin nuoret tytöt tekevät tätä paljon. Yrityksen inbox ja sähköposti täyttyvät erilaisista “yhteistyö”ehdotuksista, jotka voi heittää suoraan roskakoriin.
Selkokielellä: viestiboksit täyttyvät viesteistä, joissa jengi pyytää ilmaista tavaraa ilman minkäänlaisia järkeviä perusteita.
Not cool.

Everyone wants the ”free” stuff 

The majority of messages that companies get regarding collaborations, aren’t from influencers.
They come from people that have no idea about anything in that field of work, mostly young girls with private accounts.
Inboxes are filled with messages where people ask for free products and services without any reasonable grounds.
Obviously these messages will be thrown into the trash immediately.
People seem to have no idea about why or how companies do influencer marketing, and that it is an actual job that includes a lot more than getting free stuff sent to your mailbox.
Not cool.


Tökerö lähestyminen

On valitettavaa, että näistä “oikeista” vaikuttajista, tai sellaisista tyypeistä, joilla jo on jotain markkina-arvoa ja perusteita yhteistöitä ehdottaa, moni menee metsään siinä, kuinka yritystä lähestyy.
Yleisimmin vastaan tullut muoto taitaa olla seuraava.
Vaikuttaja lähestyy yritystä X sähköpostitse näin:

“Moi! Olen Maija! Haluaisin tehdä yhteistyötä teidän kanssa! Toivottavasti palaatte pian”.
Kyllä – siis ilman minkäänlaista linkkiä someen, tai selvennystä siitä, millä kanavilla vaikuttaa tai mitä yhteistyötä itselleen havittelee.

Ei todellakaan ole yrityksen tehtävä lähteä ohjeistamaan, mitä kaikkea sinun kuuluu viestiisi sisällyttää, vaan sinun kuuluu osata se itse. Se on osa vaikuttajan työtä.
Älä myöskään KOSKAAN oleta, että yritys tietää etukäteen, kuka sinä olet ja mitä teet.

Usein yhteistyöehdotus on tätäkin lyhyempi. Yllättyisitte, jos kertoisin, kuinka moni vaikuttaja lähestyy yritystä heittämällä ohimennen Instagramin viestiboksiin viestin : “Collab?”.
Näinkö sinä myyt ammattitaitoasi?

Know how to contact

What makes me frustrated, is that many of these ”real” influencers, or people who already have some market value and justification to suggest collaborations, go horribly wrong with the way they approach a business.

The most common way to go wrong seems to be the following.
An influencer approaches a company X via email with the following message:
”Hi! I’m Mary! I would like to cooperate with you! Waiting for an answer”.

Yes – that is, without any link to her social media channels, or clarifying what ”Mary” is providing exactly, and what kind of cooperation she’s looking for.

It is not the company’s job to inform you what you should include in this kind of message, and how you should introduce yourself and your channels.
It is your job: a very, very important part of the work of an influencer.
Also, NEVER assume that the company knows in advance who you are and what you do.

Sometimes the proposals for cooperations are even shorter. You’d be surprised if I told you how many influencers approach the business by dropping a message in the Instagram message box that goes: ”Collab?”.

Wow. Love the effort there.
Is this really how you sell your services?

 

Yleisimpiä turn-offeja

Jatketaan vielä hetki samasta aiheesta.
Monella tuntuu unohtuvan se, että vaikuttajana yritystä lähestyessä SÄ HAET TÖITÄ.
Sä olet se, jonka täytyy vakuuttaa yritys siitä, miksi he maksaisivat juuri sinulle yhteistyöstä ja miksi sä olet parempi, kuin moni muu.
Sun kommunikaatiotaitosi ovat hyvin suuri osa tätä prosessia, sillä sitähän vaikuttajan työ on. Kommunikointia.

Siksi mä hämmästelen suuresti sitä, kuinka ihmiset näyttävät olevan jotenkin hyvin pihalla siitä, kuinka yritysten kanssa tai -kesken kuuluisi kommunikoida.
Tässä muutama yleisin asia, joihin törmää sähköposteja vaihtaessa:

Kirjoitusvirheet.
Auts. Kirjoitustaito on yksi tärkeimmistä asioista, jotka vaikuttajalla täytyisi olla hallussa. Kaikille sattuu virheitä mutta huolimattomuus on asia erikseen ja sitä näkyy paljon.


Puhekieli.
Kun kommunikoidaan työasioissa yritysten kanssa/ kesken, täytyisi selkeä kirjakieli olla hallussa. Puhekielellä voi puhua sitten niille Instagram- seuraajille.


Kärsimättömyys.
On täysin normaalia, että sähköpostiin vastatessa menee joskus parikin päivää.
Useat tyypit näyttävät kuitenkin ottavan aikansa, joka venyy helposti viikosta toiseen. Muistuttaessa vastataan ilman pahoitteluita.

Jos kuitenkin käy niin, ettei vaikuttaja X saa yritykseltä vastausta viikkoja venyneeseen viestiinsä saman päivän aikana vaivauduttuaan sen vihdoin lähettämään, saattaa perään jo saman päivän aikana tulla sähköposti tekstillä “???????” tai “tällä olis vähän kiire??”.

Siis WHAT? Tää todella on loksauttanut mun leuat.
Monella myös unohtuu se, että yritykset usein kommunikoivat kymmenille tai sadoille muillekin ihmisille yhtä aikaa, sinun lisäksesi.

Jos sä tarvitset vastauksen saman päivän aikana tai apua johonkin asiaan, pyydä sitä ystävällisesti. Mä olen aivan pöyristynyt tavasta, jolla usea meistä näyttää kommunikoivan mailitse etenkin, jos asiat eivät mene juuri niin, kuin itse haluaisi.
Monella tuntuvat unohtuvan sekä käytöstavat, kirjoitustaito että itsensä ammattimainen edustaminen.

Common turn-offs

Let’s continue on the same topic.
Many seem to forget that as you approach a company, you’re basically applying for a job.
You are the one who has to convince the company about why they should pay you for the cooperation and why you are better/more qualified than the other influencers.
Your communication skills play a huge role in this process, because that’s what the influencer’s job revolves around. Communication.

The part that keeps confusing me the most is, how many people seem to have no idea how to properly communicate with businesses, or  how to contact anyone in a ”proper way” in general.
Here are some common things I often encounter when trading emails:

Typos
Ouch. Spelling skills are one of the most important things an influencer should manage perfectly. Everyone makes mistakes and typos sometimes, but carelessness is a matter of its own, and that’s where most of the problem exists.

Standard language
When communicating with / between companies on work matters, one should have a clear written language. 

You can speak the spoken language to your friends and Instagram followers, but not in your professional emails.

Impatience
It’s quite normal that it sometimes takes a couple of days to respond to an email.

However, many influencers seem to really take their time, which can easily stretch from a week to a few weeks. Then, when they finally respond after a few reminders, there’s no sign of an apology or friendly explanation for the delay.

However, if it goes the other way and influencer X does not receive an immediate response from the company he or she contacts, there will be no patience. “???????” or “I need a response now”  are, unfortunately, pretty standard ways to let a company know that they’re waiting for your email back.

Many seem to forget that companies often communicate to dozens or hundreds of other people at the same time, not only you.
If you need an answer or help within the same day, politely ask for it and wait. 
I’m absolutely appalled about the way people communicate to each other, especially when things don’t go exactly as they desire.

So many of us seem to forget our manners, writing skills and professional representation.

 

 

Hinnat

Tiedä hintasi yhteistyöstä sopiessa.
Jos sä olet täysin alihinnoiteltu, voit syyttää itseäsi. Tai jos sä vain olet tyytyväinen pieneen palkkioon, good for you! Ehkä näin saat myös helpommin yhteistyökumppaneita mikä tarkoittaa sitä, että useasta pienestä kasvaa yhdessä yksi iso. Toimiihan sekin taktiikkana.
En kuitenkaan kannusta ketään alihinnoittelemaan omaa työtään – totutat siinä yritykset siihen, ettet tule koskaan saamaan työstäsi sen arvoista palkkiota.
Se myös saattaa herättää joissain yrityksissä epäilyksen : tietääkö tämä tyyppi, mitä tekee? Onkohan työn laatu nyt ihan sitä, mitä me toivomme?


Entäs sitten ylihinnoittelu?
Toisinaan vaikuttaja lätkäisee viestiinsä jonkun ihan utopistisen hinnan ja usein vielä tyyliin “Tämä on sitten minun viimeinen hintani”. Alappas siinä sitten neuvottelemaan.

Ehdottaessasi hintaa suosittelen ottamaan käyttöön esimerkiksi muodon: “ehdottaisin yhteistyölle X hintaa X, joka perustuu asiaan X ja X.” Ehkä vielä jatkamaan ”olen kuitenkin valmis neuvottelemaan molemmille tahoille sopivasta hinnasta”.

Tiivistettynä: pidä hintasi järkevinä ja PERUSTELE ne. Sä voit pyytää sitä utopististakin hintaa, mikäli sille on perustelut. Esimerkiksi pelkkä suuri seuraajamäärä nyt vain ei toimi perusteluna.
Sun ammattitaitosi ja työsi tulokset toimivat.

Prices

Know your price when negotiating a partnership.

If you are completely undervalued, you can blame yourself. Or if you’re just happy with the low reward, good for you.
Perhaps this is a way to make it easier for you to find partners and do your job, which means that several small amounts will grow into a bigger total.

However, I do not encourage anyone to do that, or underestimate their own work – that’s just how you teach companies to never value your work.
It may also raise certain doubts in some companies: Does this person know what he or she is doing? Is the quality of work going to be good enough?

But what about overpricing?
Occasionally, the influencer sets a ridiculously high price for his or her work, without any explanation – just letting a company know that “this is my final price”.

Not a good way to start a negotiation.

Suggesting a price, I recommend for example, taking a little friendlier way:
”I would suggest payment of X euros, based on the reasons X and Y.” Maybe even continue with ”I am, however, willing to negotiate a suitable price for both parties”.

To summarize: keep your prices reasonable and explain them. You can ask for whatever price you want, if there is a reasonable explanation for it. And if that’s the actual value of your work.
For example, the number of followers is not a good enough reasoning for any price.
Your professional skills and the results of your work are.

 

Yhteydenoton sisältö

Valitettavasti useat yhteydenotot vaikuttajan puolelta eivät sisällä:
– Demografiatietoja
– Suoria linkkejä somekanaviin (ehkä maininta tekstissä tyyliin “mun IG on @maijameikäläinen”)
– Minkäänlaista omatoimista ehdotusta, kuten “voisin tehdä tällaisia postauksia……”
– Tietoja mistään muista aiemmista yhteistöistä.

MIKSI?
Sä haet itsellesi työtä – kuinka sä oletat saavasi sen ilman työhakemustasi ja CV:täsi?

Tämä siis tapauksissa, joissa vaikuttaja lähestyy yritystä.
Yrityksen lähestyessä vaikuttajaa, on asetelma tottakai eri.

What to include to your proposal

Unfortunately, many proposal emails from influencers do not include:
– Demographics.
– Direct links to their social media channels.
– Any kind of suggestion like ”I could provide this, or that kind of content ……”
– Examples of any other past partnerships.

WHY? You’re applying for a job – how do you expect to get it without a proper job application and resume?

Remember – this is all about the situation when the influencer approaches the company.
As the company approaches the influencer, the situation is of course different.

 

Yhteistyön toteutus

Kun sä saat sen yhteistyön, toteuta se sovittuna päivänä ja sovittujen speksien mukaan.
Ota laadukkaat kuvat, käytä aikaa tekstin muotoiluun äläkä kopioi sitä suoraan saamastasi ohjeistuksesta.
Jokainen toteuttamasi yhteistyö määrittää sen, saatko esimerkiksi jatkoyhteistyötä tai tullaanko sinulle tulevaisuudessa tarjoamaan yhteistöitä.
Sinun työsi ja sen tulokset ovat osa CV:täsi.

Mikäli teet päin vastoin, älä kummastele, miksei aiemmin suunniteltua jatkoyhteistyötä enää heru.

Creating the content

When it comes to creating the content and posting it, do it on the agreed date and according to the agreed specifications.
Take good quality pictures, take the time to write your text, and do not copy it directly from the instructions you receive.

Each partnership you make determines whether you will continue cooperating with this particular company, and whether you’ll be getting other job offers in the future.

Again: your work and its results are part of your resume. A big part.
If you do it the other way around, do not be surprised if the previously planned follow-up cooperation will no longer exist.

 

Yhteistöiden haaliminen

Mä itse henkilökohtaisesti korostan aina yhtä asiaa : vaikuttajan pitäisi pystyä perustelemaan, miksi kutsuu itseään vaikuttajaksi. Mitä arvoja edustat ja mihin asioihin VAIKUTAT?
Tämän mukaan pitäisi pystyä myös linjaamaan sisältöään ja yhteistöitään.
Mä myös seuraan vaikuttajia yleensä juuri sillä perusteella -selkeiden arvojen ja linjausten ja suoraselkäisyyden mukaan.
Tämä on toki mun henkilökohtainen mielipide mutta myös yritykset alkavat heräämään tähän.
Jos haluat yhteistyön vain rahan tai materian vuoksi ilman sen kummempia perusteita, ei se todennäköisesti tule poikimaan mitään sinulle tai yritykselle.

Monesti törmää myös vaikuttajiin, jotka ehdottavat yhteistyötä tehtyään vastaavan kilpailevalle yritykselle juuri hetki sitten.
Yleensä tämä ei todellakaan ole ok.

Älä siis haali itsellesi yhteistöitä haalimisen ilosta, vaan valikoi oikeasti itseäsi, seuraajiasi ja yrityksiä palvelevat yhteistyöt.
Näin yhteistyöt ovat hedelmällisiä kaikille, eikä sisältösi ole pelkkää kaupallista huttua ilman mitään linjauksia.

Pick wisely

Personally, I always emphasize one thing: every influencer should be able to explain why they consider themselves an influencer.
What values ​​do you stand for and what exactly is the “influence” we’re talking about here?
According to this, you should also be able to align your content with the values you stand for.
Everything should go perfectly together.

I also pick the “influencers” I follow and work with, mostly based on their values, opinions and things they stand for, and expect their content to match with all of that.
This is my personal opinion, but companies are also starting to wake up to this and pick the influencers that stand for the same values and philosophies as they do.

If you’re only looking for collaborations for money or material, without any better reasoning, it’s unlikely you will be the company’s first choice.

For example I quite often come across influencers who, after collaborating with company X just a little while ago, propose a collaboration to a competing company.
Most of the time this is NOT ok.

So, do not just look for any and every kind of cooperation with no sensible alignment or plan. Pick the ones that actually serve you, your followers and the partnering company.

That way, the collaboration is fruitful for everyone, and your content is not just advertising after advertising, without any deeper message.

 

Kokonaisuus

Noniin, siinäpä ehkä suurimmat ihmetyksen aiheet.
Kokonaisuudessaan nämä kaikki yhdessä ovat saaneet mut ihmettelemään sitä, että missä vaiheessa yrityksille tai yritysten kesken on siirrytty kommunikoimaan, kuin kavereiden tai tuttavien kesken?

Kirjoitusvirheet, puhekieli, “??????” viestit ja välinpitämättömyys tahoa kohtaan, joka tuo rahaa sun tilipussiisi, ei mun mielestä todellakaan ole ok.

Ja muistetaanhan, että tässä postauksessa mä en puhu meistä KAIKISTA. Mä puhun siitä osasta, joka on saanut mut hämmentymään.
Kuten sanottu, mä rakastan työskennellä sekä itse vaikuttajana, että sillä toisella puolella.
Mä ihailen monen vaikuttajan töitä ja ammattitaitoa ja koen duunini kovin palkitsevaksi ja opettavaiseksi.
Valitettavasti kaikesta löytyy kuitenkin tämä toinenkin puoli ja siitä mä halusin nyt hieman avautua.

Ehkäpä mä toivon, että tämä auttaa jotakuta hieman kertaamaan ja hiomaan kommunikaatiotaitojaan, ennen tämän kiehtovan maailman syövereihin hyppäämistä!

Valitettavasti nimittäin yksi huonoilla kommunikaatiotaidoilla ja epäammattimaisella käytöksellä varustettu vaikuttaja voi helposti asettaa ne ammattitaitoiset kollegansakin huonoon valoon.
Se ei ole kivaa!


Muistetaan, että:
A: Vaikuttajamarkkinointi on työtä siinä, missä mikä tahansa muukin työ.
B: Se ei toimi niin, että yritykset jakelevat tavaroitaan huvin vuoksi kenelle tahansa.
C: Tässäkin työssä pätevät normaalit työelämän “säännöt”.
D: Jos haaveissasi on tehdä uraa vaikuttajana, aloita ihan niistä perustaidoista, kuten kirjoittaminen ja käytöstavat. Pätee kaikilla muillakin aloilla.

Remember this

In this post I’m not talking about ALL of you, or us, influencers. I’m talking about the part that keeps confusing me.
As I said before, I love working both as an influencer and on the other side.

I admire the work and professionalism of many influencers and find my work very rewarding and educational – and fun.
Unfortunately, there is another side to everything, and that’s what I wanted to open up about a bit this time.

Perhaps I, also,  hope this will help someone to take a better look at their communication skills, values and other qualities, before jumping into this fascinating world of ”influencing”!

Unfortunately, one influencer with poor communication skills and unprofessional behavior can easily put those skilled and dedicated colleagues in the wrong light.
And that’s not fun!

Remember :
A: Influencer marketing is work, just like any other job.

B: Companies don’t just give free stuff out for fun, they expect results.
C: Normal “rules” of the business world apply to this field of work too.
D: If your dream is to have a career as an influencer, start with basic skills like writing and manners.
The same applies in all other areas of business.

 

Photos: Oleg Oksanen

5

This Post Has 2 Comments

  1. Eevasisko

    Hei Anniina!

    Olipa hyvä postaus! Itselläni ei ole kokemusta vaikuttajana työskentelystä tai yrityspuolelta. Ilmiö kiinnostaa minua ihan koulutuksellisesta syistä, mutta myös siksi, että olen kuluttanut somea jo useiden vuosien ajan.

    Oli mielenkiintoinen huomata, että monet postauksessa käsittelemäsi aiheet pätevät täysin esim. työhakemukseen tai opiskelijan ja professorin väliseen viestintään. Monilla vaikuttajilla ja ”vaikuttajilla” ei taida olla nuoren iän takia olla kokemusta työnhausta tai siitä, miten työnhakutilanteessa kommunikoidaan. Myöskin nuorilla voi olla esim. peruskoulu tai lukio vielä kesken, jossa opetellaan rakkaan äidinkielemme kielioppia ja viestintä tyylejä.

    Samoista asioista esim. viestien konkretiasta on puhuttu ammattiliittoni työnhakukoulutuksissa. Esim. työhakemukseen kannattaa kirjoittaa konkreettisesti mitä haluaisi yrityksessä työkseen tehdä ja mitä taitoja osaa eli samallalailla vaikuttajan kuuluisi viestissään kertoa yritykselle, millaista työtä on aijemmin tehnyt, mitä osaa, millaista sisältöä halauaisi yrityksen kanssa toteuttaa ja millä hinnalla.

    Postauksesi oli täynnä arvokkaita vinkkejä ja ajatuksia vaikuttajakolleegoillesi! Mukavaa syksyn jatkoa!

    1. anniina

      Moi Eevasisko!
      Kiitos, kiva huomata, että postaus herättää ajatuksia ja kiva kuulla myös, että tykkäsit!
      Aivan varmasti on tosiaan tuttu ”ilmiö” muillakin työelämän osa-alueilla, kuin ainoastaan vaikuttajamarkkinoinnin parissa.
      Ja totta, iso osa tätä ilmiötä tulee varmasti juuri siitä, ettei moni tähän maailmaan hyppäävä ole juuri kouluttautunut/saanut koulutusta näihin ihan perusasioihin, joita itse pidän kovin tärkeänä..:)

      Ihanaa, että olet ajatuksen kanssa lukenut pitkähkön postauksen!
      Mukavaa syksyn jatkoa sinullekin!

Vastaa

Close Menu