VINKKEJÄ ESIINTYMISEEN FITNESS -LAJEISSA KILPAILEVILLE

Nyt on Fitness -kisoja eri puolella maailmaa ja Facebook feedi täynnä kilpailijoiden kuvia ja entisten kilpailijoiden #Throwback kisakuvia.. Joten liityn joukkoon iloiseen mutta sen sijaan, että postaisin vanhoja ”olin minäkin joskus kireä” -kuvia, niin ajattelin antaa muutamia vinkkejä esiintyjille, sillä olen sitä tässä nyt muutaman vuoden opettanut. Toivon mukaan joku saa niistä jotain uutta vinkkiä.

Olen useita kertoja puhunut lavaesiintymisen tärkeydestä ja se ei ilmeisesti mene kaikille perille, sillä saan 1-2 viikkoa ennen kisoja lukuisia poseerausvalmennus pyyntöjä.
1-2 viikkoa ennen kisoja ei tehdä ihmeitä. Harjoittelu pitää aloittaa jo kauan ennen kisoja ja arvostankin niitä asiakkaita jotka sen tajuavat ja aloittavat harjoittelun heti kun päättävät lähteä valmistautumaan kisaan.

Tässä kisoihin lähteville muutama vinkki:

1. Suunnittele käännökset. 
Suunnittele etukäteen, miten astut käännöksiä tehdessä ja toista tämä käännös 50 x putkeen, jotta se jää muistiin.
Jos et tiedä miten se tehdään, niin katso videoita kisoista, niitä löytyy lukuisia. (Kirjoituksen lopussa pari linkkiä videoihin.

2. Harjoittele paikallaan pysymistä poseerausasennossa: 
Moni harjoittelee asentojen käännöksiä ja kävelyä mutta harva harjoittelee asennossa pysymistä. Lavalla oleminen voi kestää pitkään ja joudut seisomaan poseerausasennossa minuutteja putkeen. Moni kilpailija näyttää asennossaan erittäin epämukavalta ja kärsivältä ja se ei missään nimessä ole kenellekkään eduksi. Kilpailija joka näyttää luonnolliselta lavalla erottuu hyvin muista jäykkiksistä. . Älä myöskään heilu puolelta toiselle koko ajan, se antaa hermostuneisen kuvan sinusta. Joten, seuraavaksi salkkareita katsellessa nouse ylös, laita korkkarit jalkaan, ota poseerausasentosi ja seiso siinä 15-30 min. Vaihda asentoa vain jos sattuu niin että et enää paikoillasi pysy. Muista myös hymyillä samaan aikaan -lavalla on hymyiltävä koko ajan.

3. Älä koskaan katso lattiaan.

Pidä pääsi ylhäällä koko ajan. Harjoittele esiintymistäsi niin paljon, että tiedät jokaisen asentosi, jotta sinun ei tarvitse katsoa varpaitasi.

4. Ole itsevarma ja esiinny näyttävästi:

Helpommin sanottu kuin tehty. Kaikki eivät ole luonollisia esiintyjiä joten senkin takia harjoittelun  määrä on kaiken a ja o. Kun olet harjoitellut tarpeeksi ja osaat poseerausaskeleesi ulkoa, voit keskittyä esiintymiseen ja yleisön ”haltuun ottamiseen”. Itsevarma esiintyminen kiinnittää katseet ja sitähän tässä haetaan -että sinut huomataan.

-Miten esiintyä itsevarmasti jos osaa askeleet ulkoa mutta jännittää todella paljon? 

Kun harjoittelet esiintymistä, kuuntele musiikkia joka saa sinun fiilikset nousuun ja mikä tuo sinulle hyvän mielen. Kuvittele olevasi pääesintyyjä lavalla ja kaikki muut ovat taustatanssijoitasi. Kuvittele joka kerta kun pysähdyt asentoon, että vieressäsi leimahtaa tulilieskat niin kuin Cheekin keikalla. Hae se sinulle täydellinen fiilis ja esiinny sen kanssa. Kilpailupäivänä kun astut lavalle, kuvittele nämä samat asiat. Sinä olet se päätähti, nauti ja näytä mihin pystyt. Älä keskity muihin. Älä katso missä kunnossa muut ovat, kuinka kauniita he ovat -takahuoneessa kaikki näyttää paremmalta kuin sinä, jos itse niin haluat. Joten älä edes keskity siihen. Keskity vain itseesi ja hae itsellesi se super hyvä fiilis!

5. Viimeistele lookkisi, älä säästä ulkonäöstäsi.
Kisalookki on ihan yhtä tärkeä kuin esiintyminen ja kisakuntosi. Tarkoitus on kisoissa erottua positiivisesti ja näyttää mahdollisimman edustavalta. Jos hiuksesi ovat öljyiset ja suoraan sanottuna päin v*ttua, ei toivottua tulosta tule. Näytän kuvan eräästä kilpailijasta Arnold Classicissa, jolla oli alukilpailussa tukka ihan lättänä. piktin poskia ja kun siitä hänelle huomautettiin (kameramies), näytti hän pienen fiksauksen jälkeen ihan erilaiselta.

Kuva: Igor Kopcek, Eastlabs Team

Kuva: Igor Kopcek, Eastlabs Team

Huomaatteko eron? Kuva on samalta päivältäja  välissä on ehkä 30 minuuttia. Ainoa asia mikä on muutettu, hiuksia on siirretty sivummalle ja lookki on aivan eri.

Jos et osaa itse laittaa tukkaa tai meikkiä, palkkaa joku joka osaa. Tässä asiassa ei kannata säästellä. Sama on myös bikinien suhteen -älä säästä! Sillä ON väliä, miltä bikinisi näyttävät. Jos nouset lavalle ja sinulla on pari hippusta koristelemassa kangasta ja vieressä on tyttö jolla biksut kiiltää ku disco-pallo, niin sinun bikinisi näyttävät hänen vieressä keskeneräisiltä…

6. Väri
Hanki kunnollinen väri jolla viimeistelet lookkisi. Pro tan on yksi suosikki väreistä, jota itsekki olen käyttänyt. Levitä väriä huolellisesti joka puolelle. Paketin mukana tulevalla sudilla sitä ei kannata levittää vaan ennemmin käyttää seinien maalaamiseen tarkoitettua telaa. Pro Tania voit tilata tästä  linkistä. Muista hankkia myös öljyä viimeistelemään lookkisi. Öljyä voit tilata tästä linkistä. 

Muistakaa, te teette kovan työn kisakunnon eteen, treenaatte hullunna ja dieetistä puhumattakaan, niin panostakaa myös siihen esiintymiseen, lookkiin ja bikinineihin.

Tässä on erilaisia videoklippejä joita lupasin laittaa loppuun bikini fitness -kisoista  ja body fitness -kisoista. Näistä voi ottaa mallia/vinkkejä käännöksiin.

Video body fitneksen käännöksistä

poseeraus-poseland-alona-fitness

Minulle voi varata poseerausvalmennus aikoja ottamalla yhteyttä mailitse tai ostaa tunteja suoraan Poselandin kaupasta. Kauppaan pääsettästä.
Tulevia tapahtumia ovat mm:
Savonlinnassa 11.2.2017
sisältää myös kisameikki -workshopin.

Sekä Seinäjoella 25.2.2017

Seinäjoki mainos.jpg

Suosituksia voit lukea tästä.
Mutta, varatkaa ajoissa -eikä viikkoa ennen kisoja. ”Viimetipan” asiakkaita en ota vastaan. Harjoitukset on aloitettava hyvissä ajoin.

Muistutukseksi vielä Poselandin lukijoille, Fitnesstukulla on tällä hetkellä ale, jossa tuotteita on jopa -50%! Pääset tutustumaan ale tuotteisiin tämän linkin kautta.

1

Vastaa

Close Menu