Totuus lomakuvien takaa

Reissulta on kotiuduttu ja arkeen palattu pikku hiljaa. Olen aloittanut reissublogin kirjoittamisen noin miljoona kertaa, mutta joka kerta keskeytän sen, koska en pidä tekstin sävystä jolla yritän kirjoittaa. Sana ”loma” kuulostaa aina ihanalta ja todella rentouttavalta, mutta todellisuudessa se ei aina sitä ole.

Alona kuusisto
Lomalla kaikki ei aina mene niin kuin elokuvissa ja lomakuvat Instassa antavat usein hyvin vääristyneen kuvan ihmisten lomakokemuksista -myös meidän.

Alona Kuusisto-USA-LOMA

Meidän loma oli jokseekin aika raskas, johtuen asioista joita tapahtui samaan aikaan suomessa, mikä aiheutti tietynlaista stressiä meille molemmille. Samalla reissulla tärkeä projekti peruuntui, joka oli yksi suurin syy sille miksi lähdimme Amerikaan. En halua alkaa niistä nyt sen enempää kertomaan, sillä tulette sitten näkemään kaiken videoilla.

Kotiin tullessani lepäsin pari päivää tekemättä yhtään mitään. Olin suunnitellut tekeväni yhtä sun toista, ennen kuin lapset tulevat kotiin, mutta huomasin, että mikään ei kiinnostanut… Tuntui siltä, että oli vain oltava tekemättä yhtään mitään.

Alona Kuusisto-bikini-meri-usa-kalifornia-loma
Kun yritin kirjoittaa blogia, se tuntui ärsyttävältä. Kun yritin selata SoMea, se vaan ahdisti ja aloin välttelemään puhelimen käyttämistä täysin. En jaksanut julkaista kuvia, en kuvata stooria, enkä todellakaan selata muiden juttuja somessa. Tajusin hyvin nopeasti, että nyt oli otettava hetki täyttä lepoa. En tehnyt mitään. Makoilin sohvalla koira kainalossa ja rentouduin. Kävin lenkillä luonnossa ja hengitin syvään. Täysi lepo teki todella hyvää ja muutaman päivän jälkeen, puhelimen käteen ottaminen ei tuntunut enää yhtä ahdistavalta.

Moni tuttava kenet näin loman jälkeen, sanoi minulle: ”Teillä oli ihana loma!”. Mietin hetken mistä he niin päättelivät, mutta tajusin nopeasti, että Instagram kuvien perusteella. Päätin pyyhkiä pois matkakirjoituksen, jota olin useaan otteeseen yrittänyt kirjoittaa ja kertoa toisella tavalla, minkälaista meidän lomalla oikeasti oli.

En missään nimessä tarkoita nyt, että meillä olisi ollut huono loma, mutta Instagram antaa vääristyneen kuvan totuudesta monien kohdalla ja tällä kertaa myös meidän. Tässä kerronkin nyt totuuden meidän Instagramissa jaettujen lomakuvien takaa.

Kuva Beverly Hillsistä: Ensimmäinen päivä meni nukkuessa hotellilla ja toisena päivänä vuokrattiin auto ja päätettiin ajaa jonnekkin. Katsottiin navista mitä on lähellä. Beverly Hills -sinne! Kartalla se näytti olevan lähempänä, mutta todellisuudessa ajettiin autolla tuntitolkulla… Perille päästyä mietittiin, että mitä me nyt sit tehdään täällä..? Ei jaksettu tehdä mitään.. Nähtiin taustalla näkyvät palmut, joten päätettiin ottaa kuva todisteeks, että täällä on käyty. Laiskuudesta huolimatta, päätettiin käydä syömässä lounas jossain kivassa Beverly Hills -ravintolassa, mutta se mihin päädyttiin, olikin pikaruokala. Ravintolaan päästyä oltiin jo niin nälkäisiä, ettei jaksettu enää vaihtaa paikkaa. Ruokailun jälkeen hypättiin taas autoon ja ajettiin takaisin hotellille -ruuhkassa joka oli Kaliforniassa ihan järkyttävää. Moottoritiellä saattoi olla jopa 8 kaistaa ja liikenne seisoi silti paikallaan.

Treenikuva Venice beachiltä: Oltiin innolla odotettu, että päästään treenaamaan kuuluisalle Muscle Beachille, jossa Arnold aikoinaan treenasi ja josta on tänä päivänä tullut suuri nähtävyys. Kun päästiin perille, alueella jolla ulkosali sijaitsi, oli käynnissä remontti. Remontti, joka oli aloitettu viisi päivää ennen meidän saapumista. Mietittiin varmaan kokonainen tunti, että miten paska säkä meillä voi olla.. Päätettiin kuitenkin jäädä tekemään treeni, mikä oli vähän haasteellista, sillä Artulla oli edelleen kipsi jalassa ja ainoat treenivälineet olivat leuanvetotanko, dippiteline, voimistelurenkaat ja köysi, jota pitkin voi kiivetä todella korkealle. Halusin päästä tuulettamaan ajatuksiani, joten lähdin juoksemaan rantaa pitkin ja Arttu jäi treenaamaan leukoja. Kuvassa näkyvä pistoolikyykky oli ”lavastettu” kuvaa varten –tuona päivänä en tehnyt jalkatreeniä, vaan juoksin matkaa rannalla.

Kahvihetki Change Lingerie yöasu päällä: On täysin totta, että hengailin tuo asu päällä joka aamu ja ilta, sillä yökkärin materiaali on kevyt, mutta uskomattoman pehmeä. En kuitenkaan kertaakaan istunut tuolla tuolilla juomassa kahvia ja nauttimassa maisemista. Kuva on siis ”lavastettu” Instagram ystävälliseksi. Join kahvin muistaakseni lattia istuen tai pöydän ääressä töitä tehden ja pohtien, minne mennään seuraavaksi… Kaliforniassa olikin astetta kalliimmat hotellit, joten käytimme Airbnb -asuntoja. Osa asunnoista oli niin hirveitä(kuvat näyttivät varatessa paljon paremmilta), ettei siellä viitsinyt hengailla, saatikaan nautiskella aamukahvia ylellisesti. usein herättyämme, hypättiin autoon, etsittiin aamupala paikkoja ja ajeltiin ympäriinsä(ja istuttiin ruuhkassa) ilman sen suurempaa määränpäätä.

Auringonotto kuva: Olimme olleet Kaliforniassa vajaan viikon ja tähän mennessä aurinko ei paistanut ollenkaan, joten kun aurinko tuli hetkeksi näkyviin, halusin päästä altaalle. Olimme istuneet autossa tuntitolkulla matkalla San Marcosiin. Perille päästyä pakkasin aurinkorasvat ja käppäiltiin altaalle. Ihmettelin kun altaalla ei ollut ketään muita. Kello olikin jo melkein kuusi illalla ja altaalla kävi kylmä tuuli, mikä oli järkevä selitys tyhjälle altaalle. Tuon mainitsinkin jo kuvatekstissä, mutta en kertonut sitä, että makasimme tuossa vain sen ajan, että sain yhden julkaisukelpoisen kuvan…

Korkkareissa rannalla: Tämä on niin lavastettu kuva kun olla ja voi. Arttu halusi ottaa kuvia uudesta puvustaan, joten ajoimme vartavasten rannalle, jossa oli rannikon pisin laituri. Ajattelin ottaa samalla kuvia myös itsestäni, joten puin tämän asun päälle ja pakkasin mukaan korkkarit. Laituri oli täynnä ihmisiä, eli ei edes yritetty ottaa kuvaa, jossa koko laituri näkyisi –eli toisin sanoen, ajettiin ihan turhaan tunti tänne, sillä pienempikin laituri olisi kelvannut tälläistä kuvaa varten. Vaihdoin korkkarit laiturin alussa, sandaalit makaavat maassa Artun vieressä. Korkkarit vaihtuivat sandaaleihin heti kuvan oton jälkeen. Tämän kuvan jälkeen meistä riippumattomat asiat aloivat mennä entistä huonommin, mikä masensi molempia todella paljon. En ottanut kuvia, en somettanut, enkä kuvannut vlogia melkein ollenkaan. Se on todella harvinaista meille, sillä kuvaamme yleensä vaikka asiat eivät ole niin hyvin. Nyt oli kuitenkin sellainen fiilis, ettei kiinnostanut minkäänlainen kuvaaminen. (Niin kuin kirjoituksen alussa mainitsin, nämä asiat selviävät tulevilla vlog -jaksoilla.)

Vaikka moni asia meni päim v*ttua tällä reissulla, oli meillä kivaakin. Nautimme siitä, että saimme oikeesti viettää aikaa kaksin ja olla toistemme seurassa. Meidän arki on niin hektistä, että saattaa helposti mennä päiviä, ettei ehditä viettämään aikaa kaksin ollenkaan. Yllä olevassa kuvassa, olimme päässeet ystäväni Rosan luokse, joka on pitkäaikainen ystäväni, johon tutustuin kun asuin Italiassa. Hänen luona pääsimme oikeasti rentoutumaan, nauttimaan auringosta, uimaan, lukemaan kirjoja, treenaamaan ja nauramaan itsemme kipeäksi. Asiat jotka olivat menneet v*tuiksi, olivat edelleen päivittäinen riesa, mutta osasimme suhtautua niihin positiivisemmin. Kukaan ei ollut kuollut, kukaan ei ollut sairas, ainut mitä ”paloi” oli raha ja loppujen lopuksi se on vain rahaa.  Emme antaneet negatiivisten asioiden enää vaikuttaa meidän fiilikseen.

Yllä olevien kuvien vastapainoksi,  lisätään myös muutama aito kuva. Eräänä aamuna päätimme etsiä kivaa aamupala paikkaa, sillä halusimme hyvää kahvia ja kivaa syötävää. Päätimme suunnan mihin ajaa ja mennä ensimmäiseen kivan näköiseen kahvilaan mikä vastaan tulee. Löysimme ihanan smoothie kahvilan, josta sai super hyvää kahvia ja ihania Acai bowleja. Istuin sohvalla syömässä, kun Arttu yhtäkkiä nousi ylös ja sanoi: ”Näytät tosi hyvältä, haluan ottaa susta kuvan.” Vastasin kieltävästi ja sanoin, et ”syödään nyt vaan.” Arttu kuitenkin vaatimalla vaati ottaa kuvan ja onneksi otti. Yllätyin positiivisesti, miten hyviä kuvia tuosta tilanteesta tuli.

Tässä vielä kuva herkullisista Acai kulhoista ja hyvästä kahvista. Amerikassa kahvi oli meidän makuun todella pahaa, joten hyvän kahvin löydyttyä, siitä nautittiin tunteella.

Tässä vielä ystäväni Rosa, jonka näkeminen pelasti meidän koko reissun. Vietimme 4-5 uskomattoman rentouttavaa päivää hänen luonaan. Söimme hyvin, katsoimme stand up -komediaa ja nauroimme itsemme kipeiksi!

Tässä kuvassa hymy oli herkässä, sillä olimme matkalla kotiin! Vuokrasimme Artun unelma auton ja ajoimme Marilyndistä New Yorkkiin. Auto oli super kallis, mutta kerta sitä rahaa oli jo mennyt, ei muutama satku enää tuntunut missään. Halusin antaa hänelle sen kokemuksen, mitä hän oli odottanut.
Odotin kotiin pääsyä kuin kuuta nousevaa ja nyt olimme matkalla sitä kohti. Kuva on kyllä täysin lavastettu. En todellakaan hengaillut Jeepin konepellillä. Poltin perseeni ja käteni kun kiipesin tulikuumalle konepellille. Puhelimessa oli 1% akkua, joten tivasin Artulle, et ”Ole tosi nopee, mun perse palaa!”

alona-helsinki_firefighters
Mutta, tälläistä tällä kertaa. Kannattaa tosiaan ensi tiistaina katsoa ensimmäinen jakso meidän jenkkireissusta. Voin kertoa, että ette tuu uskoon sitä säädön määrää, mitä siellä oli. Käy tilaamassa meidän kanava TÄSTÄ, niin et missaa tulevia jaksoja.

Mites muuten teillä, onko teillä kaikki lomat ollu täydellisiä, vai löytyykö kenties reissutarinoita, jotka eivät olleet menneet ihan nappiin?

This Post Has 10 Comments

1. Ihana aito postaus Alona ❤️

1. Kiitos Tanja! ♥️♥️

2. Olipa ihana lukea kuulumisia <3

1. Kiitos Noora!

3. Ihan superhyvä ja jotenkin vaikuttava postaus. Oot kyllä mieletön nainen! <3

1. Voi kiitos Hanna! <3

4. Ihana ja niin aito postaus! Suoraan sanottuna itellä varmaan joka lomalla on joku mennyt päin helvettiä ellei useempikin asia. Varmasti kertaakaan ei kaikki ole mennyt täysin putkeen, mutta kaikissa lomissa ollut silti enimmäkseen hyvää 🙂

1. Kiva kuulla, että en oo ainut. 🙂 Vaikka en tietetään toivo kenellekkään epäonnistumisia! 🙂 Mut niin kuin sanoin, oli meillä kyl kivaakin. <3 Kiitos kommentista!

5. Hahaa, hyvä juttu! Pakko jakaa myös, kun oon kans julkaissut postauksen täynnä pieniä katastrofin mittasuhteisiin äityneitä sattumuksia ja epäonnisia tilanteita, joita oon reissuillani kohdannut 😀 Linkki alla!